Det er med stor stolthed, at Viborg mod­tager titlen som UNESCO Creative City i kategorien Media Arts. Mere end tre årtiers hårdt arbejde har gjort Viborg til et kreativt knudepunkt i Danmark – en status, som vi hermed får cementeret.  

Udnævnelsen blåstempler Viborgs globale styrkeposition på det visuelle område. Det er en position, der giver os unikke forudsætninger for at anvende den kraft, der ligger i billeder, historiefortælling og kom­munikation.  

Vi modtager udnævnelsen på et tidspunkt, hvor UNESCO’s fokus på uddannelse, videnskab, kultur og kommunikation og ind­frielsen af FN’s 17 Verdensmål får en vok­sende betydning på den globale dagsorden.  

Fra verdensmål til hverdagsmål  

I Viborg har vi et helt naturligt fokus på kommunikation. Særligt gennem animation har vi lært om styrken og værdien i billeder og visuel historiefortælling. Vi bruger bl.a. vores styrkeposition på det visuelle område til at kommunikere med vores borgerne. Samtidig er den en katalysator for bæredygtig vækst og et værktøj til kunstnerisk udfoldelse og store oplevelser.  

For os lykkes missionen, når vi kan imple­mentere vores kreative kompetencer i ar­bejdet med at løse lokale og globale udfor­dringer. Viborg Byråds målsætninger ligger tæt op ad Verdensmålene, og allerede inden UNESCO-udnævnelsen havde vi gjort nogle af Verdensmålene til praktiske hverdagsmål i Viborg Kommune.  

Når vi skal omdanne verdensmål til hverdagsmål, bruger vi f.eks. digital, visuel for­midling til at forenkle budskaber på sund­hedsområdet til gavn for patienterne.  

Vi bruger det også som et redskab til læring, inklusion og lige adgang til viden for alle, når vi f.eks. stimulerer børn i Viborg Kommune til at bruge billeder og filmmedier, så de lærer at formidle budskaber – uafhængigt af det skrevne sprog, som ikke alle mestrer.  

Vækstpotentiale i den kreative sektor  

Udnævnelsen af Viborg som UNESCO Cre­ative City finder også sted på et tidspunkt, hvor der er et historisk stort momentum omkring Danmarks kreative potentiale.  

Erhvervsministeriets Vækstteam for Kreative Erhverv kortlagde i 2018 den kreative sektors potentiale. Et potentiale hvis fundament består af en omsætning på 234 mia. kr. om året, 6 mia. kr. i statskas­sen, beskæftigelse af 79.000 personer og en eksportvækst, der er næsten dobbelt så stor som den samlede danske eksportvækst. Siden da har regeringen i oktober 2019 vedtaget sin Vækstplan for de Kreative Erh­verv.  

Det er lige præcis dette kreative potentiale, som Viborg allerede er i fuld gang med at indfri, og som vi med den nye titel nu får endnu bedre forudsætninger for at realisere.  

Ulrik Wilbek 

Borgmester