Branding & Storytelling

Plastic Change
Som en fast del af uddannelsen skal eleverne på The Animation Workshop løse en specifik udfordring for en NGO. I flere omgange har det været organisationen Plastic Change i København, og dette har blandt andet resulteret i en kort animationsfilm, som gik viralt og er blevet vist over 53 millioner gange verden over. Fra det øjeblik var NGO’ens muligheder forandret for altid.

Tumblehead
Virksomheden Tumblehead løste i 2017 en opgave for Danmarks Kirkelige Mediecenter om at producere film om Reformationen. Formålet var at tage børn med tilbage i historien og blive klogere på reformationen og dens betydning i Danmark. Projektet blev til i et samarbejde mellem Tumblehead, Viborg Kommune, Viborg Stift, Sigurd Barrett og Danmarks Kirkelige Mediecenter med støtte fra Folketinget (Reformationspuljen), Ole Kirk’s Fond og Præsidiet for Reformationsjubilæet i Danmark. Efterfølgende fik Tumblehead mulighed for at klippe de animerede dele af filmene sammen til en kort film om Martin Luther. Denne blev bemærket af National Geographic, som spurgte, om de måtte lægge filmen på deres YouTube-kanal. Det måtte de gerne, og filmen er her blevet set omkring en halv million gange. Desuden blev filmen i 2018 nomineret og belønnet med en Emilie Award, som er animationsbranchens Oscarpris.

Himlen over Viborg
I forbindelse med 500 året for Reformationen ønskede Viborg Kommune at markere begivenheden for befolkningen. Viborg er ude i verden kendt for sit unikke animationsmiljø, mens mange lokale borgere ikke nødvendigvis kender til Viborgs unikke styrkeposition indenfor animation. Viborg Kommuner har en ambition om at gøre animation endnu mere synligt i byens rum, og Reformationen var en oplagt anledning til at virkeliggøre dette. Byens smukke domkirke blev brugt som lærred, og hver en mursten i Domkirken blev anvendt efter en i forvejen nøje kortlægning af hele kirken. Forestillingen blev første gang vist d. 12. november 2017 og samlede ca. 7.500 mennesker foran Viborg Domkirke til en enestående oplevelse. Se bl.a. pressedækningen fra arrangementet fra Viborg Stifts Folkeblad.

Juleanimation i byens rum
Byens børn og voksne i Viborg skal have lejlighed til at møde animationen i byens rum og nyde de levende fortællinger, som animationen kan skabe. Med en helt særlig juleoplevelse fik publikum mulighed for at se animationsforestillingen om julegrisene Grisse & Basse. De to grise havde gjort sig umage med at udsmykke det gamle Viborg Museum på Hjultorvet. Men da en iskold julestorm lagde vejen forbi torvet, frøs al pynten til is og gik i stykker - julehyggen var fuldstændigt spoleret! Mon de to grise nåede at pynte op igen og redde julen? De fik brug for hjælp af publikum. Med den magiske animerede juleforestilling, som blev projiceret op på det gamle museum, blev der bragt liv og julehygge til den ikoniske bygning midt i Viborg.

Visuals til koncert
I samarbejde med Magtens Korridorer lavede Viborg Animation Festival i 2014 en særlig konkurrence. Bandet havde planlagt en koncert på det lille spillested Paletten, og som noget særligt til at indgå i bandets live-optræden skulle der være animations-baserede visuals. Konkurrencen inviterede virksomheder til at byde ind på at lave visuelle, animerede effekter til koncerten. Blandt de indkomne forslag blev der valgt en leverandør, som udviklede unikke visuelle, animerede effekter til koncerten med Magtens Korridorer i september 2014. Effekterne af de animations-baserede visuals udgjorde fundamentet i en anderledes og helt ny live-oplevelse, hvor der blev leget med forholdet mellem musik, band, visuals og publikum. Musikanmelder Thomas Nygaard skrev i Danmarks online musikmagasin ShoutOutMusic: "Den unikke animation i baggrunden var et stort hit, som gav nogle abstrakte effekter som passede virkelig godt til showet" (3. oktober 2014).

Årets bil
I en stor særudstilling samlede Viborg Museum de 50 biler, der siden 1969 var blevet kåret som Årets Bil i Danmark. Der var behov for at højne oplevelsen af udstillingen og tilføre massiv "wauw-effekt" ved at supplere med video - og animationssekvenser, der kan understøtte oplevelsen af udstillingen. Dette skulle bidrage til at skabe øget fokus på formidlingen af historien og centrale budskaber i udstillingen. I udstillingen blev der lavet 11 store projektioner i op til fem meters bredde. På disse blev der produceret video- og animationssekvenser med formidling af udvalgte fortællinger om bilerne og den Danmarkshistorie, de er en del af. Sekvenserne kombinerede film og billeder med lækker og sjov animation og stop-motion. Udstillingen blev et ambitiøst projekt, som blev præsenteret i efteråret 2018, og som Viborg Museum producerede i samarbejde med Forstadsmuseet i Hvidovre.